Wet bijzondere opnemingen psychiatrische ziekenhuizen (Bopz)

In de Wet Bopz staan de rechten van mensen vanaf 12 jaar omschreven tijdens een onvrijwillige opname in een psychiatrische instelling, een instelling voor mensen met een verstandelijke beperking of een verpleeghuis voor dementerende ouderen.

Deze mensen kunnen zelf niet aangeven hoe zij denken over wonen in een zorginstelling waar vrijheidsbeperkende maatregelen genomen kunnen worden. Het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) onderzoekt daarom de noodzaak voor opname en de mening en houding van de persoon in kwestie ten opzichte van opname of verblijf.

De instelling waar de persoon in kwestie zal worden opgenomen is een Bopz-aangemerkte instelling. Bij Stichting NiKo is dit De Palatijn.

Voor wie geldt de Wet Bopz?

De Wet Bopz geldt voor:

• gedwongen opnamen en behandelingen in de psychiatrie
  • de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking
  • de psychogeriatrie (ouderenzorg voor mensen met een psychogeriatrische aandoening, zoals dementie)

De Bopz geldt tot 1 januari 2020. Op 1 januari 2020 wordt de Wet Bopz vervangen door twee nieuwe wetten:

Heeft u vragen of wilt u meer informatie?

Wilt u meer informatie over de Wet Bopz, met name over de beoordeling voor een mogelijke opname? Dan verwijzen wij u graag door naar het Centrum voor Indicatiestelling Zorg, CIZ.

Zorgbemiddeling

Heeft u al een indicatie van het CIZ en wilt u meer informatie over De Palatijn? Neemt u dan contact op met de afdeling Zorgbemiddeling:

Telefoon: 072-518 50 00
E-mail: zorgbemiddeling@stichtingniko.com

Brochure

Wilt u de informerende brochure over de Wet Bopz lezen? Deze kunt u via deze link digitaal lezen en downloaden.

Vraag direct informatie aan bij Zorgbemiddeling:

Naam *

E-mailadres *

Telefoonnummer

Onderwerp

Bericht *

Velden gemarkeerd met een * zijn verplichte velden.