Kerstdiners in De Nieuwpoort

• Op 20 december 2019

Kerstdiners in de week voor Kerstmis

Stichting NiKo - kerstsfeer kerstdiners 2019Deze week waren op drie momenten de kerstdiners voor de zorgvragers in De Nieuwpoort georganiseerd. Ook de wijkbewoners die dat wilden, konden komen genieten van een heerlijk kerstdiner. Met of zonder gast.

Op maandag was het kerstdiner gepland voor de zorgvragers en hun familie van de afdeling Wonen met Structuur. En op woensdag en donderdag waren de kerstdiners voor de overige zorgvragers en familie gepland.

Het kerstdiner werd geopend door Jenny Ploeg waarna onze huispianiste, Janneke Koetsier, sfeervolle kerstmuziek speelde op de piano om het kerstdiner te begeleiden. Aan alles was gedacht!

Voorbereidingen

Om zo’n evenement goed te laten verlopen, moet er van te voren veel gebeuren. Zo is er door de koks een menu samengesteld. Feestelijk en weer anders dan vorig jaar. Het blijft altijd een uitdaging. Gelukkig hadden ze voor het hoofdgerecht, voor het vlees, hulp van de menucommissie. De keuze viel op het beenhammetje. Naast het eten, is er nog de aankleding, de uitnodiging en natuurlijk de administratie. Het bijhouden wie zich heeft opgegeven en voor wanneer.

Het menu

Stichting NiKo - het menu kerstdiners 2019Het menu was een 4-gangen diner. Als eerste werd er een pasteitje met paddenstoelenragout geserveerd. Iedereen genoot en het was dan ook zo op. Toen kwam er een tussengerecht, een winterse groentebouillon. Lekker krachtig hoorde ik iemand zeggen. Vervolgens was er het hoofdgerecht: een beenhammetje uit eigen gestoofde jus, een stoofpeertje, een witlofrolletje met ham en kaas en dennenappelkroketjes. Een waar feestmenu! Het nagerecht was een cheescake van witte chocola met framboos. Als dat niet feestelijk klinkt… Het was niet alleen heerlijk, het werd ook prachtig gepresenteerd.

Petje af

Niet alleen de koks, maar ook de gastvrouwen hadden het ontzettend druk deze avonden. Met z’n allen was het hard werken om alle gasten op tijd van de juiste gang te voorzien en te zorgen dat ze een drankje kregen. De bordjes werden opgemaakt, het stond koud klaar of het werd al met drie tegelijke door een gastvrouw rondgebracht. En dan het afruimen en weer opdienen van de volgende gang. Als een goed geoliede machine draaide het hele team en zorgde ervoor dat het een groot succes was.

Mevrouw Van Rosmalen, onze huisdichter, heeft een prachtig compliment geschreven en met aquareltekeningen versierd. Mooi hoor! Ik denk dat ze voor vele anderen spreekt.

Dus collega’s die dit met z’n allen mogelijk hebben gemaakt: “Petje af!”.

Stichting NiKo - gedicht kerstdiners 2019

Sj bakker
Me vader dhr baker kamer 211 heeft erg genoten en ik als zoon ben blij met de warmte die jullie de bewoners geven op zo'n dag
    Cynthia
    Wat fijn om te lezen! Onze medewerkers doen hun uiterste best om het alle gasten naar de zin te maken. Ik zal uw reactie aan hen doorgeven.